תפריט נגישות

סגן רמי-אברהם זוסמן ז"ל

דברים לזכרו


רמי היה ילד שקט ונוח, מעמיק, חושב ומרבה לקרוא. היתה בו נטיה להומניות, רגיש ומתחשב בזולת. רמי לא התלבט בתעלולים מיוחדים, אולם היה מעורב בחברה, אהוד ואהוב על חבריו ודעתו נתקבלה עליהם לרוב. היה לו ולחבריו מנהג - לפתוח כל חופשת קיץ בשבוע התפרקות ב"כרי דשא" לחופו של ים כנרת. משם היו חוזרים מלאי סיפורים וקנאה ב"היפיס" חסרי הדאגה אשר חופשיים הם לעשות כל אשר בלבבם מבלי שיעיק עליהם עול השירות הצבאי הממושך.
רמי הרבה להצטרף לאביו בצעדות רבות אותן השלים ללא מאמץ נראה לעין וצבר לא מעט מדליות. לפני גיוסו לצבא הרבה לרוץ ביחד עם חברו במטרה להגיע לצבא בכושר גופני מעולה. גם התנזר מעישון סיגריות מאותה סיבה. לכל אורך תקופת שירותו הוא לא הניח לקשיים הגופניים ולמאמצים הפיזיים, ואלה היו רבים וקשים, לשברו ולהניאו מהדרך בה בחר. בבית הספר העדיף רמי את המקצועות ההומניים. אהב ספרות והצגות ותמיד היה מוכן, אפילו בחופשותיו הקצרות, לקפוץ עם חבריו לכל מקום כדי לחזות במחזה או הצגה. יומניו, מחברותיו וספריו מלאים היו בציורים מיניאטוריים מדוייקים להפליא ומלא הומור, ולא פעם הביע את רצונו ללמוד ב"בצלאל" בתום שירותו.
בבית היה רמי מסוגר למדי ולא הירבה לספר על חוויותיו ולבטיו. חלפו יותר מחודשיים עד שסיפר להוריו על מהלך הקרב לכבוש מוצב החרמון. אולם במכתביו מהצבא לחבריו, חברותיו ולאחותו ובמספר שירים שנמצאו במגירתו לאחר נפילתו - התגלו נפשו וכושר ההבחנה והביטוי שלו בכל רגישותם, יופיים ועדינותם.
רמי עבר את הטירונות וקורס מכי"ם. אף שלא היה טיפוס שתלטן מטבעו הלך לקורס הקצינים אותו סיים באוגוסט 1973 וחזר בשמחה ל"גולני". רמי היה ער ורגיש לבעיותיהם האישיות והחברתיות של חייליו ולא פעם התבטא שיותר משהנו מפקד הנו מחנך ופסיכולוג. הוא עשה כמיטב יכולתו לעזור להם ונוהג היה בחייליו בשקט ובחברות דבר שהפכו אהוד ומקובל עליהם. עם פרוץ המלחמה נשלח רמי עם טירוניו לתפקידי סבלות ושירותים, אך תוך יומיים עזבם והצטרף לחטיבה ברמת הגולן ובמובלעת. הוא לחם במובלעת ובקרב לכבוש מוצב החרמון ומיד לאחר מכן צורף לגדוד "הבוקעים הראשון" כמ"מ. מאורעות המלחמה ונוראותיה השפיעו עליו עמוקות עם כי כלפי חוץ נשאר שליו, בוטח ואפילו אדיש. את מלחמת ההתשה עד כמעט להפסקת האש עם הסורים עשה רמי בתל-ענתר. בחודש אפריל נפל הסמ"פ שלו ורמי מונה תחתיו. חודש לאחר מכן, ערב צאת הפלוגה לחופש, נפגע רמי מפגז סורי בהיותו בעמדת תצפית ונפל יחד עם סמל ממחלקתו.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה