תפריט נגישות

סגן רמי-אברהם זוסמן ז"ל

מפרי עטו של רמי


ח ש ו ב / רמי זוסמן

חשוב על הרגע.
חשוב על השנייה בה אתה לוחץ על ההדק.
חשוב על הכדור הטס, מפלח פלדה ובשר, ודבר אינו עומד כנגדו.
חשוב על אשה, ושלושה ילדים ללא אב.
חשוב על השנאה ועל האהבה.
ח ש ו ב.

"שיר זה כתבתי זמן מה לפני שירדנו לתעלה. המצב דווקא היה שקט, ולא היה מקום לחשוש מהתקלחות מחודשת של הקרבות, אבל כל אחד הכין את עצמו בליבו לאפשרות כזו. בשיר זה ניסיתי לבטא רגש מסויים שהתעורר בליבי נגד אדישות לגבי חיי אדם, אדם שהוא יריבך, ואתה בז לו רק מפני שמבחינה צבאית הוא נחות ממך. והרי אין לנו מגע אישי עם אלה בצד השני, אין אנו יודעים עליהם כלום, על חייהם ומשפחותיהם, ומה שעלול לקרות במידה ונהרוג אחד מהם. אדישות כזו לדעתי הוא גורם מסוכן ביותר. אני יודע שלא שירים הם הפתרון, ואיני יודע עדיין מהו הפתרון לכך, אולם ברגע בו יהיו חיי-אדם מן הצד השני חשובים לנו כחיי חברינו, יהיה זה הרגע המכריע בהשגת השלום".

... א. אדם יודע כשקיצו קרב יודע. ויש לו חשק לצעוק שידע כל העולם ויש לו חשק ליבול חרש בדממה חשוכה העיקר שהיה. שחשב. שחי - וכעת הוא נגמר.
ב. מותי לא בא לי לפתע ולא כאחד האדם ידעתי כי קרב רק לפעמים כשהייתי לבד בין המון אנשים ראיתי אותם השניים עומדים בחלל ומחכים - כן, אגש אליהם ורק הצעד הראשון יהיה מלווה במדקרת-הכאב. אחר כך אהיה שייך להם, ועולמם - שלי.
ג. היה שלום, עולם נחמד קטן מצאתי טוב ממך. פה שקט. פה פוגשים מכרים. מכאן אשקיף עליכם ואף פעם לא הייתי טוב מכם. סליחה לכולם. תודה ולהתראות, שלום..."

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה