תפריט נגישות

טר"ש לילך קלרט אשכנזי ז"ל

לילך אשכנזי
בת 20 בנפלה
בת דוננה ויעקב
נולדה בתורכיה
בט"ו בשבט תשי"ד, 19/1/1954
התגוררה ברמת גן
התגייסה ב-7.1973
שרתה בחיל כללי ימ"ל 1023
נפלה בעת מילוי תפקידה
בי"א בטבת תשל"ד, 5/1/1974
מקום קבורה: תל אביב - קרית שאול
הותירה: הורים ואחות

קורות חיים

לילך בת דוננה ויעקב, נולדה ביום ט"ו בשבט תשי"ד (19.1.1954), באיסטנבול שבתורכיה ועלתה ארצה עם משפחתה בשנת 1964. שנותיה הראשונות עברו עליה בתורכיה, ארץ הולדתה ולמרות שהיתה מרוחקת מסביבה ציונית, שאפה לעלות לארץ-ישראל. לפני שעלתה המשפחה ארצה, יצא אביה לארץ כדי להכשיר את הקרקע לבוא המשפחה כולה. לילך היא שדרשה לזרז את עלייתם ודחפה את המשפחה לעזוב את תורכיה ולצאת לישראל.

היא למדה בבית-הספר היסודי "ארנון" ברמת-גן, מקום שם התגוררה משפחתה ואחרי כן למדה בבית-הספר התיכון "בליך". היא סיימה את לימודיה בבית-הספר התיכון המקצועי "אורט", במגמה לשרטוט ולעיצוב-פנים. לילך, שהיתה הבת הצעירה במשפחה, זכתה לחום רב ואהבה ולטיפולם המסור של הוריה ושל אחותה הבכירה. היא ניחנה בפקחות רבה והיתה בעלת דרך מחשבה בהירה ויסודית וכושר ניתוח מעמיק. עם הוריה ניהלה שיחות ארוכות, באווירה רצינית ובוגרת, שסייעו לה לגבש השקפת-עולם ודעות לגבי אורח חייה. היא הייתה בעלת אופי מגובש וידעה את אשר לפניה. בזכות תכונות אלה ובזכות כושר המנהיגות שלה הצליחה לשכנע את חבריה בצדקת רעיונותיה ובנכונות הדרך שבחרה ללכת בה. בגלל פקחותה, חכמת-החיים שלה ואופיה המגובש, הייתה מקובלת על חבריה ורכשה לה ידידים רבים, שאהבו לבלות במחיצתה. לילך נתברכה גם בכישרון רב לנגינה בפסנתר והפתיעה את מוריה כשהלחינה יצירה משלה. כן הרבתה לעסוק בספורט, הצטיינה באתלטיקה-קלה ובעיקר בריצה ונמנתה עם סגל קבוצת הכדורסל של "מכבי" רמת-חן. היא אהבה את הארץ והרבתה לטייל ולסייר בה ומעטים המקומות שלא ביקרה בהם.

לילך גויסה לצה"ל בסוף יולי 1973. במסגרת תפקידה הוטלו עליה משימות בעלות חשיבות מיוחדת, שדרשו אחריות רבה, יכולת ריכוז ותושייה. היא מלאה את תפקידה במסירות רבה, הקפידה על שלימות בביצוע והיתה מקובלת על מפקדיה ואהודה על חבריה ליחידה. ביום י"א בטבת תשל"ד (5.1.1974), נפלה לילך בעת מילוי תפקידה. הובאה למנוחת-עולמים בבית-העלמין בקרית-שאול. השאירה אחריה הורים ואחות.

במכתב תנחומים למשפחה השכולה כתב מפקד היחידה: "לילך ז"ל שירתה ביחידתנו מגמר הטירונות ובכל תקופת שירותה היתה חיילת למופת, השתלבה במהירות בעבודה ובחברה וביצעה במסירות ובנאמנות את כל התפקידים שהוטלו עליה. בזכרוננו תישאר לילך כפי שהכרנו אותה, מלאת מרץ ושמחת חיים, בעלת מעוף וכישרון לנצל כל רגע כדי להתקדם, להתעשר בידע נוסף, בהכרת אנשים רבים ככל האפשר, בעזרה לזולת ובביצוע משימות".

הוריה הוציאו לאור חוברת לזכרה ובה דברים על דמותה; בבית-הספר "אורט", שבו למדה, הקדישו מקום מיוחד לזכרה ובו עבודה ממעשה ידיה, המעטרת את אחד הקירות בבית-הספר; אגודת "מכבי" רמת-חן קראה על שמה את קבוצת הבנות של מחלקת הכדורסל - "מכבי לילך" רמת-חן, הוריה תרמו לקבוצה מערכת תלבושות וכמו כן נערך טורניר מיוחד לזכרה, שבסיומו הוענק מגן הנושא את שמה לקבוצה המנצחת.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה