תפריט נגישות

רס"ר גדליהו צינס ז"ל

גדליהו צינס
בן 41 בנפלו
בן חסיה ויוסף
נולד בפולין
בג' באייר תרצ"ב, 9/5/1932
התגורר בצור יגאל
התגייס ב-מאי 1950
שרת בחיל האויר טייסת תעופה
נפל בעת מילוי תפקידו
בי"ד בשבט תשל"ד, 6/2/1974
מקום נפילה: ישראל
מקום קבורה: רעננה
הותיר: אישה ושלושה ילדים, הורים ושתי אחיות

קורות חיים

גדליהו, בן חסיה ויוסף, נולד ביום ג' באייר תרצ"ב (9.5.1932) בביאליסטוק שבפולין.

בשנת 1935, כשהיה בן שנתיים וחצי עלה עם משפחתו ארצה. המשפחה התיישבה ברעננה ושם למד גדליהו בבית-הספר היסודי. אחר-כך המשיך ולמד בבית-ספר תיכון בכפר-סבא ולבסוף השתלם כסוכן ביטוח.

גדליהו זכה לילדות מאושרת בחיק הטבע. באותם ימים הייתה רעננה מושבה קטנה, מוקפת שדות ופרדסים. כמו כל החלוצים באותם זמנים, עבד אביו בסלילת כבישים, בקטיף בפרדסים ובעבודות שדה שונות.

גדליהו התאקלם במהירות במושבה והיה ילד חברותי, מלא שמחת חיים ומעורב בין חבריו. בבית-הספר היה תלמיד חרוץ והצטיין בכל המקצועות. כבר בבית-הספר היסודי נתגלה כוחו בעבודה למען הציבור. הוא נטל על עצמו את אירגונם של מסיבות ואירועים חברתיים, דאג לסייע בלימודים לתלמידים שהתקשו בכך והיה פעיל בוועדות השונות של בית-הספר.

מצעירותו היה איש חברה מובהק. חבריו זוכרים כיצד היה מתרוצץ וטורח לפני טיולים או טקסים, כדי להבטיח את הצלחתם. כולם יעידו שאם גדליהו נטל על עצמו את הטיפול בפעולה מסוימת, אפשר לסמוך עליו שיביא אותה לידי גמר מוצלח. מוריו סמכו עליו בכול ולא פעם נתנו בידיו תפקידים אחראיים, שהתאימו למבוגרים ממנו, גדליהו לא הסתפק בפעילות חברתית והתעניין מאוד בפעילות ספורטיבית.

הוא הצטרף לאגודת "הפועל" ומיד תפס גם שם מקום מרכזי. חבריו לאגודה, צבי צווילינג ודרוקר, מספרים שכבר בצעדיו הראשונים באגודה התבלט כמנהיג מחונן, בעל כושר הבחנה והבנה. הוא ניחן במחשבה בהירה, ביכולת ניתוח ובכישרון ניסוח נדיר. בזכות תכונות אלה נעשה עד מהרה ראש וראשון בחבורה, שדעתו נשמעת ומתקבלת ללא עוררין. למרות גילו הצעיר השפיע תמיד על חבריו, וגם מבוגרים ממנו היו מבטלים את דעתם בפני דעתו. עיסוקו התמידי בעניני הציבור גזל את מרבית זמנו הפנוי, אבל למרות זאת היה בן מסור ונאמן להוריו ואח מבין ומדריך לאחיותיו.

קשרי אהבה עמוקים שררו בינו לבין בני משפחתו. בתום הלימודים החליט לצאת לעבודה כדי לעזור בפרנסת המשפחה. ללא לבטים וללא פקפוקים התקבל לעבודה בחברת ה"חופר", ותקופה ארוכה טרח בעבודה פיסית קשה ואת כל שכרו נתן לעזרת משפחתו.



גדליהו גויס לצה"ל בסוף מאי 1950 והתנדב לחיל הרגלים.

לאחר הטירונות עבר קורסים שונים והוכשר כלוחם. גם בצבא התבלט בכישרונותיו וביכולתו כלוחם ועד מהרה נשלח לקורס מפקדי כיתות.

הוא סיים את הקורס בהצלחה רבה וחזר ליחידתו. מאחר ומילא את תפקידו כמפקד בהצלחה החלו מפקדיו להטיל עליו משימות קשות ואחראיות.

כשהיה רב-טוראי בלבד החל ממלא תפקידים של סמל מחלקה ואחרי כן מילא תפקידים של רב-סמל פלוגתי. הוא הועלה מדרגה לדרגה והגיע לדרגת סמל ראשון לפני תום שירותו הסדיר. דרגה זו מוענקת רק לחיילים מצטיינים בשירות חובה.

בתום תקופת שירותו הסדיר השתחרר וחזר לגור ברעננה. כדרכו תמיד שב להיות מעורב בכל אשר התרחש במושבה ועד מהרה חזר לפעילות ציבורית מלאה. בגלל אהבתו למושבה ניאות ליטול על עצמו את הדאגה לעתידה. הוא העמיד את פיתוח המושבה ומוסדותיה בראש דאגותיו. פעולתו הראשונה הייתה הקמת ארגון של צעירי המושבה, שיהיו מוכנים להירתם לעבודה ציבורית. גדליהו החל נלחם בתופעה של עזיבת הצעירים את המושבה.

לאחר שנבחר כנציג הצעירים במוסדות השונים, החל פועל במרץ גם לשיפור איכות החיים, וגם לסיפוק מקורות פרנסה הולמים. ביוזמתו נבנה מגרש כדורגל במושבה ועזיבתם של זוגות צעירים רבים נמנעה, לאחר שהפעיל את השפעתו ואת קשריו כדי למצוא להם תעסוקה, באותם ימים נשא לאישה את חברתו חנה ויחדיו הקימו את ביתם בהרצליה. את פרנסתו מצא כסוכן ביטוח ומאחר וניחן בקסם אישי, זכה להצלחה רבה. גם בחברת הביטוח היה מראשי העובדים וביזמתו הונהגו שיפורים רבים בתנאי העבודה.

כחבר בוועד העובדים נלחם להנהגת ביטוח-תאונות אישיות לעובדים, וכאילו מתוך תחושת העתיד הקדיש את עיקר מאמציו להבטחת זכויותיהם של אלמנות ויתומים.

במלחמת יום הכיפורים שירת גדליהו עם יחידתו, בתפקיד רב-סמל פלוגתי.

ביום י"ד בשבט תשל"ד (6.2.1974) נפגע בעת מילוי תפקידו ונהרג.

הוא הובא למנוחת-עולמים בבית-העלמין ברעננה. השאיר אחריו אישה ושלושה ילדים, הורים ושתי אחיות. לאחר נופלו הועלה לדרגת רב-סמל-ראשון.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה